woensdag 1 februari 2012

LED-verlichting op straat: Niet voor bangerikken en dieren raken de weg kwijt

'Elk voordeel hep z'n nadeel!' zegt Johann Cruijff altijd. Aan die uitspraak moest ik denken toen ik zondag van Lunteren naar Ede reed om te tanken (daar kun je op zondag nog voor € 1,61 tanken). Ik dacht eraan toen ik de nieuwe verlichting zag en vooral ook zag wat de gevolgen van die verlichting is. Arme fietsers die nu over een donker fietspad moeten rijden. Dat was vroeger (lees: paar maanden geleden) nog niet zo. Hoe dat komt? Lees verder.

Ja, op de weg van Lunteren naar Ede is nieuwe verlichting gekomen. LED-verlichting. Hartstikke milieuvriendelijk en goed voor de natuur want welke kleur is het licht? Groen. Groen? Ja... groen!
En daar is over nagedacht. Er is zelfs onderzoek gedaan naar kleuren verlichting. Ongeveer een jaar geleden las ik in een tijdschrift naar onderzoek op een van de Waddeneilanden en op boorplatforms. Door een andere kleur licht te gebruiken werden dieren minder gestoord in hun natuurlijke gedrag. Met LED-verlichting kan dat heel gemakkelijk en het scheelt energie.

Een ander voordeel is dat je de lichtbundel veel beter kunt richten. Met de oude verlichting kwam het licht niet alleen op de weg, maar ging het ook de lucht in en kwam het op de fietspaden. Een mooi voordeel, want dan konden de fietsers ook meer zien. Dit allemaal zonder extra palen neer te hoeven zetten.
Met LED-verlichting gaat dat net even wat anders. Nu komt de lichtbundel echt alleen maar op de weg terecht waar de auto's rijden. Goed voor de dieren in het veld, want die hebben nu geen last van die verdraaide verlichting. Donker is nu echt donker. De fietsers moeten nu alleen ook door het donker fietsen. Ik zie het struikroversgilde al in de handen wrijven. Dat wordt extra goed opletten en zorgen voor genoeg licht op je fiets.

En voor de vogels in de lucht? Voor hen wordt het opnieuw leren navigeren. Geen mooie verlichte banen meer om te mijden. Ik hoop maar dat ze weg niet kwijt raken en te laat merken dat ze de verkeerde donkere plek kiezen en voor mijn auto terecht komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten