maandag 7 maart 2011

Goede-doelen-dag

Het was goede-doelen-dag vandaag in Oegstgeest. Rond een uurtje of zes stond Milieudefensie op de stoep en net was Jantje Beton op stoep (als klein meisje met haar moeder). Van de eerste ben ik geen donateur geworden. Jantje heeft een paar euro gekregen.

De jongen die bij mij aan de deur kwam stak, zoals het hoort, een enthousiast en gloedvol verhaal af. Het gevaar van megastallen en wat voor vreselijke dingen Shell doet in Nigeria. Interessant, maar de actie was voor een betere en groenere buurt. Wat? Oh ja, als je de dingen ver weg oplost wordt je eigen buurt groener. Of toch niet?

Kijk met Jantje Beton weet je dat je geld naar buurten in Nederland gaat. Buurten worden opgeknapt en beter gemaakt voor kinderen en jongeren. Daar wordt je buurt echt zichtbaar beter van en de kinderen kunnen zich beter ontwikkelen. Ze spelen, maken vriendjes en bewegen!

Begrijp me overigens niet verkeerd. Het milieu vindt ik belangrijk, want ook dat is belangrijk voor de volgende generaties. Maar wat ik jammer vindt is dat niet gekeken wordt naar andere effecten. Natuurlijk moeten we proberen megastallen te voorkomen, maar wat is het alternatief? Meer kleine stallen op het platteland, of minder welvaart. Veel van ons vlees wordt namelijk geƫxporteerd naar andere landen. Daar verdienen we geld mee. Als we dat niet meer doen geeft dat problemen voor onze economie. Op mijn vraag wat het alternatief was had de student helaas geen antwoord. Wel moest hij toegeven dat ook hij niet bereid is om welvaart in te leveren. Maar zo verzekerde hij mij, het is belangrijk voor het milieu en daar deed hij het uiteindelijk voor.

Sorry, dat is voor mij te weinig om donateur te worden. Dan geef ik liever wat aan dat lieve meisje dat tegen acht uur met haar moeder langs de deuren gaat om buurten in Nederland op te knappen en beter te maken voor kinderen. Dat is pas echt direct voor je buurt en rechtstreeks.

Goede-doelen-dag in Oegstgeest. Leuk om te kiezen en na te denken waarom je geld ergens aan geeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten