donderdag 24 februari 2011

Revoluties: niet veel anders dan vroeger

Revoluties in het Midden-Oosten. Van Marokko tot Iran. Miljoenen mensen gaan de straat op en regimes vallen om. De slag naar democratisering vindt ook hier plaats. Wordt het Midden-Oosten nu net als de westerse wereld? Met andere woorden komt er een nieuw tijdperk?

Als ik mijn geschiedenislessen van 10-15 jaar geleden nog goed herinner is er in de basis weinig verschil tussen revoluties vroeger en die van nu. Denk aan de Franse Revolutie of het ontstaan van Duitsland vanuit de verschillende koninkrijkjes of recenter aan het uiteenvallen van de Sovjet-Unie met Polen en Tsjechoslowakije. De ene revolutie ging met veel bloed vergieten, de ander juist met een fluwelen handschoen.
Natuurlijk is niet alles met elkaar te vergelijken, maar het bekende spreekwoord gaat nog altijd op dat de geschiedenis zich altijd herhaalt, maar niet in dezelfde vorm. Dat laatste kan simpelweg ook niet omdat de contexten van verschillende situaties altijd anders zijn.

Toch zijn er wel overeenkomsten. Net als vroeger lag het geld bij een kleine toplaag. Er werd meestal met ijzeren hand geregeerd en de leiders schuwden zware middelen als moord en marteling niet. De bevolking werd expres dom gehouden via de strenge staatstelevisie en buitenlandse journalisten waren niet erg vrij. Allemaal overeenkomsten tussen vroeger en nu.

Waar ik nog niet over uit ben is het op de been brengen van de massa. Natuurlijk hebben Facebook, Twitter en andere sociale media hieraan bijgedragen, maar hoe is dat vroeger gegaan? Er moet ook toen iets ontstaan zijn waardoor ook vroeger het volk er genoeg van had. Er ontstaat een energie waardoor opeens de vlam in de pan slaat. Ik denk dat er genoeg voer is voor massa's massapsychologen om daar lekker los op te gaan.

Wat ik me overigens ook afvraag is de rol van buitenlandse machten als China en de VS. Waarom kon je in China opeens geen informatie over Egypte meer krijgen via internet? Welke rol hebben de VS hierin gespeeld, want ook hun belangen waren in het geding. Hebben zij op enige manier geholpen bij het tot stand brengen van die revoluties.

De westerse landen zijn inmiddels al decennia verder in hun democratische ontwikkelingen. In Belgiƫ komen ze er al bijna driekwart jaar niet meer uit, Nederland is ook versplintert en ook in andere landen gaat het met de democratie niet zoals ik het graag zou zien. Wanneer zijn wij weer aan de beurt?

1 opmerking:

  1. Dat vraag ik me ook steeds vaker af, ik denk dat een overgroot deel van nederland al jaren niet meer tevreden is over de manier waarop het er aan toe gaat in den haag. Als de mensen al gaan stemmen, dan stemmen ze op een leuke kop, omdat ze diep van binnen toch wel weten dat het niet zoveel uitmaakt op wie je stemt, het blijft veelal dezelfde koek. Dat is grotendeels te wijten aan het nederlandse kiesstelsel in mijn opinie. Als nederlandse politieke partij kun je al lang niet meer uitdragen wat je eigenlijk wilt, want je moet het doen samen met andere partijen. dat betekend compromissen sluiten, oftewel veel dingen laten varen waar jouw achterban juist dat vinkje op het stembiljet voor heeft gezet. Als klap op de vuurpijl moeten alle beslissingen ook nog eens goedgekeurd worden door de 1e kamer (die mischien wel bestaat voor een overgroot gedeelte oppositie). Kortom.....hoe graag men ook wil veranderen, het kan gewoonweg nauwelijks, of met hele kleine ministapjes. In mijn optiek zouden we eens af moeten van die hele 1e kamer om mee te beginnen.

    Over de rol van China en de VS? Ik denk dat iedereen het wel met me eens is dat de arabische wereld en afrika de "playground" is van China, de VS en rusland. Het mag mischien niet gezegd worden, maar dat is wel overduidelijk.

    Mischien ben ik wel erg negatief wat politiek betreft, maar daar heb ik zo mn redenen voor. Ik spit al jaren verkiezingsprogramma's door om een zo goed mogelijke keuze te maken voor mijn persoonlijke situatie, en zie ook al jaren dat er van al die beloftes bar weinig terecht komt.

    NEDERLANDSE DEMOCRATIE = HET RECHT OM VOOR VIER JAAR DE MEEST CHARISMATISCHE DICTATOR UIT TE KIEZEN. hahaha

    BeantwoordenVerwijderen