dinsdag 25 juni 2013

Jeuk

Heeft Diederik toch ook niet wat jeuk?
(bron foto: www.vk.nl)
Snel heb ik het niet, maar vandaag had ik er last van. Jeuk van politieke ideeën en plannen. Ieder individu en iedere partij mag zijn of haar ideeën en plannen hebben. Ik ben het er soms wel en soms niet mee eens, dat hoort erbij. Het gaat bij mij jeuken wanneer er absoluut geen enkele logica, behalve korte termijn winst, in te ontdekken valt. Vandaag had ik er last van toen ik hoorde dat Diederik Samson de spaarpotten van Nederland wil aanspreken om de economie te stimuleren. Het verhaal vind je HIER. En mijn jeuk kwam door de volgende punten.


Oud denken
Onder oud denken versta ik het korte termijn denken waarbij de economie voor alles moet gaan en ouderwets gestimuleerd moet worden. Blijkbaar is het nog niet doorgedrongen dat deze wijze van economische groei niet meer werkt. Mijn partij, het CDA, heeft daar ook lang last van gehad en is nu eindelijk anders aan het denken.
Het denken van Diederik herinnert mij aan het boek In Europa van Geert Mak. Hij beschrijft hierin het verval van de Russische economie, waarbij er maar geld werd gepompt in dingen waar niet langer vraag naar was. Tegelijkertijd beschrijft Mak dat er steeds minder eten was en infrastructuur kapot ging/bleef en woningen verpauperden omdat er geen geld voor was.

'Het is ons geld'
Het tweede waar ik jeuk van kreeg was de uitspraak 'het is ons geld'. De pensioenfondsen moeten geld in Nederland stoppen, want 'het is ons geld' zeggen de PvdA en ook de ChristenUnie (zag ik op het acht-uur journaal). Nee, het is geen geld van de politiek. Het is geld van de Nederlanders die sparen voor een mooi pensioen. En we hebben gezien wat er gebeurd met pensioengeld dat naar Amerikaanse hypotheken gaat.
Terecht willen pensioenfondsen de garantie van het kabinet dat bij verliezen zij gecompenseerd worden, maar we weten allemaal wat er vaak van die garanties overblijft. Inderdaad... weinig tot niets.
Wanneer de politiek met mijn pensioengeld gaat strooien, ga ik juist sparen, om eventuele verliezen te kunnen dekken. Als mijn pensioengeld dan al vrij zou komen, wil ik zelf bepalen wat ik er mee doe en niet de politiek. Dan wil ik mijn geld misschien wel in mijn hypotheek steken, want als ik naar mijn WOZ-waarde kijk, staat mijn huis flink onder water. En minder hypotheek betekent meer geld om spullen te kopen. Dat helpt!
Een graai doen in de pensioenpot is dodelijk voor jongeren en geeft onzekerheid bij ouderen.

Verzadiging
Een hypothese die ik heb voor een stagnatie van de binnenlandse consumptie is verzadiging van de markt. Door de bank genomen is het aantal inwoners geëxplodeerd, waardoor er een enorme afzetmarkt was voor producten en diensten. Nu we als Nederland nauwelijks meer groeien lijkt het niet vreemd dat ook de binnenlandse consumptie stagneert en daalt.
Ik moet nog eens uitzoeken of in deze hypothese enige kern van waarheid zit, maar het voelt wel zo.

Wat dan wel?
Gebruik beschikbaar geld om de schulden te verkleinen. Daar gaf ik net al een voorbeeld van.
Ook moeten we denk ik accepteren dat we in een omslag zitten. We moeten anders gaan denken en anders gaan doen. Daarvoor moeten we even door een crisis heen. Maar die crisis creëert ook kansen, maar alleen met een blik op de verdere toekomst.
Want mijn beleving creëer je banen door datgene te produceren waar vraag naar is. En echte productie kennen we in Nederland nauwelijks meer. Ik heb hier eerder een blog over geschreven. Als we weer echt willen produceren, betekent dat investeren in onderwijs, kinderen en jongeren richting geven en accepteren dat we weer andere dingen leuk moeten gaan vinden. Dat werk weer aantrekkelijk maken. Innovatie is daarbij ontzettend belangrijk, omdat we geen toestanden zoals in Bangladesh of China willen, zoals we die zelf hadden tijdens de industriële revolutie.

Poeh...De jeuk is nog niet weg, maar gelukkig is er wel een alternatief.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten