vrijdag 28 januari 2011

Stratenmaken 2.0 of een kwestie van €?

De afgelopen maanden is mij iets opgevallen in Oegstgeest. En met mij ook anderen (laat me weten als het u ook opvalt). Straten die nog geen half jaar geleden gestraat zijn, beginnen al te verzakken. In de hoek van de Terweeweg en De Kempenaerstraat liggen klinkers alweer los en liggen daar zelfs een beetje gevaarlijk. Het onderhoudsniveau van de wegen is best redelijk volgens de laatste onderzoeken, maar neemt wel wat af. Maar hoe kan het dat wegen die net gestraat zijn, zo snel in een maanlandschap veranderen? En de volgende vraag is: Wat kunnen we er aan doen? 

Een expert op het gebied van straten maken ben ik absoluut niet, dus precieze redenen zouden eens onderzocht moeten worden. Maar ik heb wel een paar ideeen wat oorzaken zouden kunnen zijn.
Ten eerste de toename van het verkeer. Nederlanders houden van hun auto en vooral in Oegstgeest doen veel inwoners hun dagelijkse dingen met de auto. Boodschappen worden eerder met de auto gehaald dan met de fiets en ook het wegbrengen van kinderen gebeurd vaak met de auto. Daarnaast hebben mensen vaak meer dan één auto per huishouden (in sommige wijken wordt gerekend op 1,7-2,5 auto per huishouden). Dat zorgt ervoor dat een straat meer te verduren krijgt.
De tweede mogelijke oorzaak is dat onze inwoners met zwaardere auto's zijn gaan rijden. Oegstgeest is over het algemeen redelijk rijk. Landrovers en andere SUV's zie je veel net als grote Volvo's, Mercedessen en BMW's. Maar ook de minder luxe auto's worden groter en zwaarder. Zo is een Volkswagen Polo tegenwoordig ongeveer even groot als een Volkswagen Golf uit de jaren 80. Ook de veiligheidseisen en motoren zorgen er over het algemeen voor dat auto's zwaarder zijn dan vroeger.
De derde en laatste mogelijke oorzaak ligt in het straatwerk zelf. En precies daar heb ik nu het minste verstand van. Hoe gebeurd dat? Ik weet dat je zand eerst moet laten inklinken voor je definitief gaat straten. Dat doen ze bij het straten volgens mij ook (bij ons voor de deur ligt al 8 maanden tijdelijk straatwerk). Maar hoe kan het dan toch dat, toen ik gisteren door de Salvialaan reed het toch al aanvoelde als een maanlandschap, terwijl het straten daar vorige week is afgerond? Zit dat dan toch in de kwaliteit en de manier? Wat voor eisen stelt de gemeente eigenlijk aan het straatwerk? Zitten we dan toch voor een dubbeltje op de eerste rang (met de nodige consquenties)?
Wat voor technieken worden gebruikt en wat zijn de ervaringen daarmee. Zijn de technieken nog steeds hetzelfde als 40 jaar geleden of zijn die veranderd? En als dat zo is, moeten we dan de branche niet uitdagen daarmee te komen, want dit kan zo niet?

Kortom, waarom is het straatwerk in grote delen van Oegstgeest van de De Kempenaerstraat tot de Bloemenbuurt tot Poelgeest, zo snel, zo slecht? Het levert gevaarlijke situaties op en zou niet mogen. De gemeente moet niet gaan bepalen wat voor auto's we in Oegstgeest willen hebben, maar moet zorgen dat de wegen in orde zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten